Mājas darbs līgavai

Agita Klauss ikdienā strādā kopā ar modes dizaineri Baibu Ripu - abas kopā rada darbus zīmolam 'Baiba Ripa'. "Darbs ar Baibu ir kaut kas viens, taču šis darbs ar individuālajiem klientiem kas pavisam cits - vienā atpūšos no otra un otrādi, " stāsta Agita. Viņa lēš, ka savā mūžā radījusi apmēram piecdesmit kāzu kleitas. Viņasprāt, Latvijā vispār ir spēcīgas tradīcijas, kas saistās tieši ar kāzu kleitas izsapņošanu un darināšanu - "pie mums tomēr kleitu nepērk, kā, piemēram, kaimiņos Krievijā, pie mums to tradicionāli šuj". Kad pie Agitas atnāk līgavas, dizainere uzklausa sievietes stāstu un tad uzdod līgavām mājas darbu - savākt tādu kā kāzu kleitu foto portfolio, kurā ir tās kleitas, kur kāda tērpa daļa, detaļa, aksesuārs līgavai šķiet ļoti skaists.

"Esmu profesionālis, bet ne gaišreģis," smejas modes māksliniece. Tad foto tiek caurskatīti, līgava stāstu savu stāstu un pamazām izkristalizējas lielā ideja. Līgavas esot visdažādākās - vienām ir absolūti stingrs koncepts galvā, tad pie tā arī jāturas. Citkārt līgavai nav tik konkrēta koncepta, un tad modes mākslinieks var brīvāk darboties. Taču Agita novērojusi, ka dažkārt pārāk ilga domāšana nemaz nenāk par labu. "Visbiežāk labākās idejas ir tās pirmās, kad sievietei ir ideja un tad viņa turas pie tās 'cieti'. Kaut gan manā praksē ir bijis gadījums, kad pusgada laikā līgava totāli nomainīja veselus piecus kleitas variantus un gala rezultāts bija ģeniāls. Dažreiz ir tā, ka cilvēkā radošums vārās, idejas ģenerējas, taču reiz ideju plūsmai ir jāliek punkts un jāizvēlas gala variants - 'cieti'," smaida Agita. 

Ir gadījies, ka klienti godīgi jānosūta pie cita modes mākslinieka. "Reiz bija gadījums, kad pie manis atnāca līgavainis ar konkrētu ieceri. Es viņā klausos, klausos un pēkšņi saprotu - tas taču ir simtprocentīgs kolēģes modes mākslinieces Indras Salcevičas klients! Savedu viņus kopā un zinu, ka tas bija tieši mērķī, jo viņiem izdevās viss desmitniekā!" atceras Agita.

Resnuma rullītis un Midltones 'copy-paste'

Ir gadījumi, kad pie idejas par galarezultātu nonākam apbrīnojami viegli, stāsta Agita. Beigās ir tā, ka šo līgavu vienkārši neviens nespēj iedomāties citā kleitā. Modes mākslinieces darbā gadās arī pa kuriozam. Pirms kāzām tā jau valda liels stress un satraukumi, tāpēc līgavas bieži vēlas iegūt kāzu kleitu pat pusgadu pirms kāzām. Un tad notiek tā, ka pa šo laiku līgavas mēdz stipri vien nomest svaru un tad ir jādomā, ko darīt. "Vienai līgavai bija tapusi sarežģītas konstrukcijas kleita, kuras korseti vienkārši nebija iespējams pārtaisīt, taču līgava bija tā novājējusi, ka korsete draudēja nošļukt vispār. Bija ar steigu jādomā, kā glābt situāciju un tā bija pirmā reize, kad nācās iešūt kleitā "resnuma rullīti" - tātad mākslīgi nedaudz paresnināt līgavu! Un neviens neko pat nepamanīja!" Agita smejas un glāzē apmaisa tēju ar medu.

Viņa vienmēr priecājas par cilvēkiem ar oriģinālām idejām un nesaprot tos, kas vēlas, piemēram, totālu 'copy-paste' kleitu no kaut kā jau esoša. Kāzu kleita - tas ir ļoti intīmi - "tas ir kaut kā dziļi saistīts ar to personību, kas to valkās. Es ar copy-paste kleitām nenodarbojos. Piemēram, Keitas Midltones kleita tiešām bija ideāla - tur bija stils, tīrība, "fešins" - bet es tiešām nesaprotu sievietes, kas tagad iekāro šīs kleitas kopijas. Iedomājieties - tagad ir manas kāzas un pēkšņi parādos es Midltones kleitā, varbūt tā šlepe ir uz pusi īsāka (krīze taču!) ... Kas, ko - kas tas par murgu? Kam te vispār ir kāzas? Tāpēc es priecājos, ka pie manis faktiski nevēršas ar šādām vēlmēm".

Kāzu kleita kā artefakts

Agita Klauss strādā ar dažāda budžeta kleitām - "Man prasa - cik izmaksā kleitas šūšana? Es tad atbildu - nevaru pateikt, jo jāzina - kas tieši būs jādara? Ja runājam par darba izmaksām, tad tie var būt 100 lati un var būt arī četrciparu skaitļi, jo viss atkarīgs no roku darba, kas jāiegulda. Arī audums var būt par 20 latiem metrā un ir bijis arī par 400 latiem. Man nav tā, ka es neparakstos, ja budžets nav tāds un tāds - nē. Svarīgi ir, ka cilvēkiem ir sava unikālā ideja, savs radošais piegājiens, un tad es strādāju ar prieku un baudu".

Vēl ir svarīgi - kam līgava šuj kleitu. Ideālā gadījumā viņas kleitu šuj tieši sev, nevis mammām, vīramātēm un sazina kam par prieku un godu. Vienīgais jautājums, kur varot novērot aizķeršanos, ir jautājums par plīvuru. "Tad gan gadās, ka tiek pieminētas mammas un tantes - kā labāk, ko viņas teiks, vai vajag un, ja vajag, tad kādu".

Agitas klientes ir tik spilgtas personības, ka Agita, apskatot savu darbu foto, saka - "Skaties - redzi - par šo līgavu es saku - "viņas ir daudz, un arī viņas kleita ir daudz", jo tā ir ārkārtīgi radoša un ekspresīva būtne". Sevišķi Agita priecājās par līgavām, kas kāzās izvēlās kleitu kādā citā krāsā, nevis baltā. "Es gribētu, lai šādu līgavu un kleitu būtu vairāk. Dažkārt tā ir līgavas individuāla nepieciešamība, viņa to vienkārši vēlas, dažkārt ir tā, ka ne visas sievietes daiļo baltā krāsa. Kā zināms ar krāsu var izcelt, bet var arī nogalināt un tā var būt arī baltā krāsa vai kāds tās tonis". 

Ir bijuši gadījumi, kad līgava ir tik daudzšķautņaina būtne, ka skaidri zina - vēlas divas kāzu kleitas, kas būs ļoti atšķirīgas, bet tās abas atainos līgavas patieso būtību -"Šuvu reiz līgavai tiešām divas baltas kleitas - vienu oficiālajai dokumentu kārtošanas dienai, otru - ballītei ar draugiem otrā dienā - un tās tiešām bija divas baltas kāzu kleitas, kas abas atspoguļoja meitenes dabu".

Audumi Agitas darinātajām kleitām pārsvarā nāk no Itālijas un Šveices, taču labus audumus varot nopirkt arī tepat Latvijā. Viņa strādā arī ar specifiskiem audumiem - piemēram, kokvilnas organzu. Viņasprāt, līgavu tērpiem vienmēr jāizvēlas maksimāli dabīgi materiāli. "Neciešu šo stikla šķiedras spīdumu, kas absolūti nestāv blakus dabīgā zīda spīdumam! Līgava nedrīkst izskatīties pēc aktrises izrādē, kas tagad iznāk uz skatuves un spīd!" pārliecināta modes dizainere.

Ko darīt ar kāzu kleitu, ja laulība nav izdevusies un kleita karājas skapī kā tāds jocīgs atgādinājums par "neizdevušos projektu"? Agita uzskata, ka šie īpaši darinātie tērpi ir savdabīgs artefakts no sievietes pagātnes un tie būtu saglabājami - "Ja tas ir veikalā pirkts spīdīgu vizuļu mākonis, tad teorētiski jau nākamajā dienā to droši vien var atdot ss.lv," smejas māksliniece, "bet, ja tā ir īpaši šūta kleita, tai tomēr ir zināma mākslinieciska vērtība, un gan jau arī mazbērniem reiz būs interese to apskatīt, tāpēc lai tā paliek skapī!"

Daži skaisti piemēri

Modes māksliniece smaida, ka pēc kāzām līgavas metas iekšā jaunajā dzīvē un ne vienmēr ir tik čaklas, lai atsūtītu kādu kāzu foto, kur redzams tērps visā krāšņumā. Ar līgavu atļauju Agita ļauj publicēt dažus no viņas radītajiem neatkārtojamajiem tērpiem:

Šī ir tā kleita, kad pusgada laikā tika nomainīti pieci ideju varianti. Kleita tapa daudzās garās sarunās, un to laikā mūsu starpā pat tika iedibināta patiesa draudzība. Kleitas īpašniece ir arhitekte - spilgta personība un par tādām saka - "Viņas ir daudz". Līdz ar radošumu, kas bija klātesošs tapšanas procesā, par galarezultātu es arī saku - "viņas ir daudz un kleitas ir daudz".


Te klienti bija tautas deju dejotāju pāris. Dejotāji vispār ir ļoti radoša tauta - cilvēki, kas jau radoši izpaužas. Līdz ar to viņi vēlējās kaut ko tādu latvisku un fundamentālu, kam ir tradicionāla vērtība. Sarunās nonācām līdz Silmaču saimnieces tēlam - tām sajūtām sarunājoties radās vārds un tas bija - Silmači. Līgava bija bezgala sievišķīga, bet vienlaicīgi nopietna, cēla. Tā tapa šis tēls un kleita.

Ar šo līgavu viss notika ļoti viegli. Tas bija viens mirklis, jo līgava ļoti konkrēti zināja, ka viņa vēlas korseti. Atlika tikai jautājums par to, kāda būs tā korsetes forma, kas šo sievieti visvairāk rotās. Un tā "kleita notika". Šis ir gadījums, kad es nespēju līgavu iedomāties citā tērpā.

Šo līgavas kleitu rādījām zīmola "Baiba Ripa" kolekcijas ietvaros Austrijā Vīnes Modes nedēļas laikā. Pirms tam, kad kolekcija vēl bija tapšanas stadijā, rādīju dažādus modeļus līgavai. Viņai iepatikās kolekcijai paredzētais stils un virziens un ar šo pašu motīvu tapa kāzu kleita. Tās ir makro mežģīnes īpašā tehnikā. Kolekcijas rādīšanas brīdī kāzas jau bija notikušas, bet līgava mums laipni atļāva izmantot kleitu skatē Vīnē.  


Šis bija tas gadījums, kad līgava vēlējās divas kāzu kleitas. Te līgava pilnīgi noteikti zināja, ka viņai būs divas dažādas ballītes un divas kāzu kleitas. Lai nebūtu šaubu, jo abos gadījumos tā bija viņa! Bija kleita oficiālajai dokumentu kārtošanas dienai un bija kleita ballītei ar draugiem - rokenrolam un kāju vicināšanai. Viņa ir tāda teicamniece un rokenrola meitene vienlaicīgi - tāpēc arī divas kleitas!


Šeit ir gadījums, kad līgava vēlējās kāzu tērpu zīmola "Baiba Ripa" stilā un koncepcijā. Te man kā tērpu māksliniecei bija ļauts diezgan brīvi darboties, taču viss darāmais tika saskaņots ar pasūtītāju. Tērpam tika izmantoti 15 metri gaisīgās kokvilnas organzas un kleita bija diezgan caurspīdīga. Šādus tērpus parasti izvēlas tikai par sevi ļoti pārliecinātas līgavas.