Laiks izkāpt no 'drošā komplekta'

Cilvēki, kas meklē profesionāļa palīdzību, parasti jau esot nobrieduši pārmaiņām. Vai nu pašam viss skapī atrodamais ir apnicis, citkārt saņemts aizrādījums no malas, ka tā kā būtu laiks ko mainīt. "Cilvēki ir visdažādākie - ir gadījumi, kad jāpalīdz stils tikai pārveidot, gadās, ka stils jārada no jauna. Cik sieviešu, tik problēmu, bet galvenā problēma ir, ka skapī dzīvo "man nav, ko vilkt"", stāsta Indra. Stiliste novērojusi arī citu iezīmi - gan sievietes, gan vīrieši redz veikalos kaut ko vienu un uz sevis jau pārbaudītu un diemžēl neredz vairs neko citu. Katram ir kāds "drošais komplekts", kurā cilvēks jūtas komfortabli un ir grūti no šī komplekta atteikties, pat ja tas sen jau vairs nav aktuāls. Tas arī noved pie slavenās tēzes, ka "veikalos jau neko nevar nopirkt". Var, var, apgalvo Indra, taču ir jāspēj paskatīties uz lietām ar citām acīm.

Kam karjeras kāpnes, kam mīlas līkloči

Stila konsultācijas pamatu pamats ir saruna, stāsta Indra. Tās laikā stilists cenšas "atkost" cilvēku - kas viņš ir, ko īsti vēlas un, ļoti svarīgi, kāpēc viņš vēlas mainīt savu stilu tieši šeit un tagad. "Ir atšķirības - vai sieviete vēlas kāpt pa karjeras kāpnēm vai vēlas atrast otru pusīti. Varbūt viņa tiešām vēlas beidzot sakārtot skapi, jo viņai ir noriebies, ka pati pērk kaut ko, kas beigās izrādās nav vajadzīgs. Motīvi ir ļoti dažādi, un tie ir ļoti svarīgi. Reizēm tas ir arī kā tāds psihologa darbs".

Profesionālam stilistam ir svarīgi pabūt klienta mājās, jo tur var redzēt cilvēka dzīves filosofiju, krāsu izjūtu, pasaules uztveri, dzīves ritma ātrumu. Pēc sarunas seko skapja vētīšana. Stilists raugās, kas skapī pietrūkst, kādas izmaiņas garderobē diktē pasūtīja figūras īpatnības, darba vides konteksts. "Cilvēks jau nesastāv no savas figūras vai matu krāsas, bet no sava dzīvesveida. Tāpēc ir tik svarīgi iedziļināties cilvēkā un mēģināt viņu saprast", stāsta Indra. Palīdzība bieži ir vajadzīga tiem, kam ir auguma īpatnības - Latvijā ir daudz sieviešu ar lapsenes vidukli un apaļīgiem gurniem, kas ir skaisti, bet var novest līdz izmisumam veikalā. Tāpat augumā garajiem vīriešiem iepirkšanās var pārvērsties par murdziņu, kad nevar atrast neko piemērotu.

Man nav ko vilkt! Stilista konsultācijas gūst popularitāti
Foto: Publicitātes foto

Pēc sarunas seko došanās uz veikaliem. "Sākumā es lieku vilkt mugurā visu pēc kārtas, kaut vai visādus draņķus, vienalga - kāda ir cena, kvalitāte utt. Tas tāpēc, lai šādās īpatnējās formās un kombinācijās atrastos kas interesants. Jā, varbūt forma būs nepierasta, bet cilvēks tā var atklāt, piemēram, krāsas, ko līdz šim ignorējis. Tā var cilvēku izsist no tā ierastā rāmja" uzsver stiliste. Ja cilvēks kategoriski iebilst pret kaut ko - tas parasti tiek ņemts vērā. Galu galā pasūtītājs pats var izanalizēt - pieņemt ieteikumus vai nē, bet caur grūdienu no malas pārmaiņas veikt ir vienkāršāk. Indra stāsta, ka, piemēram, viņas pakalpojumi maksā 20 latus stundā, neatkarīgi no tā - vai tā ir saruna, būšana pie klienta mājās, veikalā vai kopīga došanās pie friziera.

Ekstrēmi gadījumi - palīdzība no attāluma

Vīrieši stila pārmaiņām pieejot daudz konstruktīvāk. "Ja viņam ir jānopērk rudens garderobe, tad kopā ar mani veikalā jāpavada īsāks laiks, jo vajadzīgās lietas var ieraudzīt ātrāk. Vīrieši nav gatavi stundām kaut ko mērīt, vilkt 70 apģērba gabalus, līdz atrod īsto. Viņi grib uzmērīt dažas lietas un ir gatavi iepirkties pēc saraksta. Viņi man uzticas. Sievietēm vairāk ir vajadzīga diskusija. Viņas vaicā - kā man liekās, vai tiešām šāds dekoltē der utt. Ar vīriešiem ir vienkāršāk - es saku, ka ir labi, un visbiežāk viņš šīs lietas arī nopirks un uz redzēšanos līdz pavasarim, kad vajadzēs vasaras garderobi" Indra iezīmē uzskatu atšķirības.

Ir bijuši ekstrēmi gadījumi, kad palīdzība jāsniedz no attāluma. "Kāda dāma reiz atsūtījusi pie šuvējas noņemtus mērus, fotogrāfiju un naudu, un man viņu vajadzēja uzpost pasākumam, kas bija nākamajā dienā. Bija jāsagatavo viss - no apakšveļas un kurpēm līdz rokassomiņai un rokassprādzei. Dāma vienkārši bija ļoti aizņemta. Beidzās viss ļoti labi, biju ierēķinājusi arī nelielu laika rezervi, lai varu vēl aizskriet uz veikalu, nomainīt izmēru, bet nē - viņa vakarā atnāca, visu uzvilka, viss bija perfekti un devās uz pasākumu", atceras stiliste.

Pagaidām lielu konkurenci šajā lauciņā Indra nejūt un tikai priecāsies, ja stila konsultantu būtu vairāk. Šis darbs tomēr ir gana smags, prasa simtprocentīgu uzmanību klientam un daudz šādu pasūtījumu dienas laikā nemaz nav iespējams veikt.

Stils "kolektīvi"

Pēdējā laikā stilista konsultāciju kā pakalpojumu par lētāku naudu sākuši piedāvāt arī kolektīvās iepirkšanās portāli. Tas devis iespēju agrāk tik ekskluzīvo pakalpojumu iepazīt plašākam cilvēku lokam. Šā pakalpojuma piedāvātāji apgalvo, ka stilista konsultācija kļūst par populāru dāvanu, ko vīri pasniedz sievām, meitas mātēm un otrādi.

Arī lielie iepirkšanās centri, tiesa - ne visi, piedāvā saviem klientiem iespēju izstaigāt veikalus stilista modrās acs uzraudzībā. Piemēram, tirdzniecības centrs 'Domina Shopping' šādu pakalpojumu bez maksas piedāvā akcijas veidā Modes mēneša ietvaros, bet 'Galerijā Centrs' Privilēģiju kartes īpašnieki var pieteikties stilista pakalpojumam bez maksas jebkurā laikā, ko cilvēki arvien aktīvāk sākuši izmantot.