Labi - tā ir tikai viena ballīte, un ir cerība, ka visnesmukākās bildes neviens nenopublicēs visos sociālajos tīklos ar parakstu - "Šis viesis uz manu kāzu jubileju ieradās Helovīna ballītei piemērotā izskatā". Taču gribas arī kādu fotogrāfiju, no kuras pašam nav kauns - vienalga, vai tā būtu uzņemta kāda īpašā notikuma sakarā, vai vienkārši tāpēc, ka nav nevienas bildes, ko Ziemassvētkos sūtīt pa pastu lielģimenei, kas dzīvo aizrobežā. Vai arī nākamajā fotosesijā tu izskatīsies pēc multfilmu varoņa? Vai varbūt galvenais ir uzkrāsot sarkanas lūpas un ieņemt noslēpumainas dīvas pozu? Vai, pieaicinot profesionālu fotogrāfu un stilistu, tu bildēs pēkšņi izskatīsies daiļāka? Kāpēc vieniem izdodas vienmēr izskatīties glīti, bet citiem ne? Par fotografēšanos un fotogēniskumu stāsta stiliste Anna  Volkova un modes fotogrāfs Vladimirs Svetlovs.

Slavenības nav modeļi

Svetlovs uzskata, ka tik bieži piesauktais fotogēnisms nemaz neeksistē, jo jebkuru cilvēku varot nobildēt pievilcīgi: "Lai iegūtu glītas fotogrāfijas, vajadzīgas vairākas sastāvdaļas: pats cilvēks, fotogrāfa spēja redzēt un parādīt cilvēka skaistumu, kā arī visi, pārējie, kas pirms fotografēšanās palīdz kopā radīt tēlu. Profesionālās fotosesijās tas ir stilists, make-up mākslinieks, un frizieris."

Protams, daudz ko ietekmē arī modeļa dabiskie dotumi. Volkova: "Ir cilvēki ar izteiktiem vaibstiem - ar tādu sejas faktūru un kauliem, kas ļauj gaismai "aizķerties" un labi izceļ seju. Šī faktūra ir profesionālo fotomodeļu galvenā īpatnība, un tieši tāpēc visos rakursos un visās gaismās viņi izskatās forši. Taču nedrīkstētu sacīt, ka cilvēkam, kam šādas faktūras nav, nevar atrast piemērotu gaismu. "Normālu" cilvēku daži rakursi padara skaistāku, bet daži kaut ko vienu - piemēram, acis - izceļ, bet aizēno kaut ko citu."

Fotogrāfs ar gaismas palīdzību var gan izcelt un pastiprināt pievilcīgo, gan nomaskēt nevēlamo, stāsta Svetlovs: "Ar gaismām var pat nomaskēt problēmzonas un panākt, ka tiek izcelts tas "zīmējums", ko uzsvēris, piemēram, vizāžists.

Bildes izdošanās lielā mērā atkarīga arī no modeļa attieksmes, rakstura un sevis pasniegšanas mākslas. Ja ikdienā uzņemtās bildēs ir vēlme izskatīties labi, svarīgi ir pašam atklāt savas daiļākās puses - mīmiku un rakursus, kas cilvēku padara skaistāku.

"Slavenības nav profesionāli fotomodeļi, un viņiem parasti ir izteikta un īpatnēja sejas faktūra. Bet tā kā viņus bieži fotografē, šie cilvēki parasti ļoti labi zina, kādi rakursi viņiem piestāv," stāsta Volkova.

"Kad grupas "Suede" vokālists Brets Andersons viesojās Latvijā, pēc intervijas notika neliela fotosesija," atceras Svetlovs. Andersons esot ātri novērtējis, ka tiks fotografēts bez zibspuldzes, un izdomājis šiem apstākļiem labāko risinājumu - apsēdies pie loga un uzreiz pagriezis seju tā, kā viņš bildēs izskatās labi. "To var viegli uztrenēt, bet tas ir diezgan individuāls process. Uzskatu, ka nav jēgas rakstīt veselas grāmatas par to, kā pareizi pozēt un fotografēt. Katram ir savas īpatnības, tāpēc vienādus noteikumus nav iespējams izdomāt," saka fotogrāfs.

Kā notiek šī uztrenēšanās? Vispirms jāizraugās vismaz dažas savas mīļākās, veiksmīgākās un skaistākās bildes - tās, kurās cilvēks pats sev patīk. Nākamais solis ir cenšanās saprast, kāpēc jūs šajās fotogrāfijās izskatāties labi. "Varbūt jums patīk rakurss, varbūt noskaņa un tas, kā jutāties brīdī, kad tikāt bildēts. Iespējams, uzreiz būs redzams, ka tu sev patīc, ja redzama sejas kreisā puse un zods vērsts uz leju. Vai tieši pretēji - labā puse, un zods - uz augšu. Varbūt izdodas saprast, kam šajās bildēs līdzināties - piemēram, Madonnai, Lady Gagai vai Džokondai. Bildējot portretus, ir svarīgi vispirms saprast modeļa personību - arī to, kādā tēlā jūtaties brīvi un labi. Arī katram pašam jāizdomā, kā viņš grib sevi redzēt," skaidro Svetlovs.